Geen categorie

7 tips om je examens te overleven!

Processed with VSCO with f2 preset

It’s the most wonderful time of the year! … not. Die examens, het is me wat! Gelukkig heb ik 7 nuttige tips bij elkaar kunnen sprokkelen om ervoor te zorgen dat je ze toch kan overleven. Lees snel verder om je studiegewoonten wat op te krikken!

1. MAAK EEN OVERZICHT VAN JE LEERSTOF
Alvorens je begint te studeren, maak je best een gestructureerd leerstofoverzicht. Lijst alles wat je moet leren mooi op zodat je het kan afvinken als het klaar is. Het afvinken zorgt voor motivatie en zo ben je er op het einde zeker van dat je alles hebt gestudeerd.

IMG_5122.JPG

2. NEEM PAUZE
Pauze! Pauze! Pauze! Ik kan het niet genoeg benadrukken; het is zó belangrijk! Je denkt misschien wel dat je 3 uur aan een stuk kan blokken, maar je concentratie zal gegarandeerd afzwakken. Het is beter om 5 minuutjes te pauzeren om daarna weer helemaal refreshed en gefocust te hernemen. Probeer om nooit langer dan een uur aan een stuk te studeren. Telkens 20 min x 5 min pauze of 1 uur x 10 min pauze werkt perfect.

IMG_5123.JPG

3. PAUZEER ACTIEF
Ga tijdens je pauze even lekker buiten wandelen, trampoline springen, buikspieroefeningen doen of dansen… als het maar actief is! Lezen of op je smartphone kijken is niet goed. Probeer iets te doen waarbij je je hersenen even rust gunt.

4. LUISTER MUZIEK
Word jij ook zo snel afgeleid tijdens het studeren? Dan heb ik de oplossing voor jouw probleem: luister (rustige) muziek! Ik verkies piano- of cellomuziek, maar het kunnen even goed natuurgeluiden of rustige gitaarsongs zijn voor jou. De muziek leidt je niet af, maar zorgt er wel voor dat je niet op zoek gaat naar andere afleidingen in je omgeving. Als het compleet stil is in je studieruimte daarentegen (en het dus jij versus je cursus is), gaat je brein vanzelf op wandel. De muziek zorgt voor mij een beetje voor een isolatie rond mijn hoofd en mijn boeken.

5. STUDEER LUIDOP EN BEWEGEND
Niks zo vervelends als een hele dag op je stoel te zitten zonder ook maar één vin te verroeren. Ik kan het niet eens. Ik ga geregeld met mijn voeten op m’n bureau liggen, op de leuning van mijn stoel zitten, op de vloer liggen, rondjes lopen… En dat werkt! Lichaamsbeweging en dynamiek zijn goede studeermaatjes en helpen je (volgens onderzoek) ook echt met onthouden. Move your ass!

Processed with VSCO with f2 preset

6. GA VROEG SLAPEN
Je hebt het zeker al eens meegemaakt: ‘Shit, ik kom niet rond met mijn leerstof! Dat wordt nachtwerk…’ en vervolgens tot in de vroege uurtjes je cursus vergezellen terwijl je af en toe bijna met je hoofd op je boeken in slaap valt. Don’t!!! Je zal de volgende ochtend zo uitgeput en ongeconcentreerd op je examen verschijnen, dat al die leerstof die je er nog hebt ingestampt niks meer opbrengt. Het is belangrijker een goede nachtrust te hebben dan extra te studeren. ’s Nachts hebben je hersenen de tijd om alle informatie te verwerken; zorg dus voor minstens 7-8 uur slaap.

7. NO STRESS
Misschien wel de belangrijkste van allemaal: keep calm! Begin niet te stressen als het even niet lukt/als je iets niet begrijpt… Probeer gewoon altijd het beste van jezelf te geven en maak je voor de rest niet al te druk. Alles komt altijd goed. Verheug je op de vakantie die in aantocht is en laat je door niemand ontmoedigen. You can do this!

Als je nu (net zoals mij) examens hebt, wens ik je heel veel succes!

Een dikke bisou van mij,
Een bisou d’elle,
Een biselle,
handtekening

Standaard

Een gedachte over “7 tips om je examens te overleven!

Geef een reactie

