Lifestyle

Tijd voor een boek!

S1

‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’ – Ish Ait Hamou

Vandaag eens wat anders, liefste lezers van me. Jawel, je ziet het goed: een boekrecensie!

Ik hou heel erg van lezen maar ben er alleen niet zo snel mee. Er moet al een mirakel gebeuren als ik een boek in een paar dagen uitlees. Normaal gezien doe ik er een aantal weken of zelfs maanden over, hoe goed het boek ook mag zijn. Ik stond dus versteld van mezelf toen ik dit boek -hou je vast- op 1 middag heb uitgelezen!! Lekker in het zonnetje gelegen en letterlijk in één ruk verslonden. Oké, ik geef toe: het is een heel dun boek. Maar dan nog. Ik ben trots op mezelf.

Soms kan het alleen maar fout gaan in een leven. Het overkomt dokter Sheila. Het leven lachte haar toe. Ze werkte als topchirurg in een vermaard ziekenhuis en had een perfecte relatie. Tot het noodlot haar genadeloos trof. Sheila wordt overgeplaatst naar een eenvoudig ziekenhuis in een klein stadje waar ze zal moeten vechten om aanvaard te worden. En vooral tegen zichzelf, want de spoken in haar hoofd zijn een goed bewaard geheim. Onderweg naar haar nieuwe leven ontmoet ze in de trein Sulayman, een Palestijnse vluchteling die twee jaar in het land verblijft. Op haar eerste werkdag in het nieuwe ziekenhuis komt een ernstig spoedgeval binnen. Een man is zwaar toegetakeld met messteken. Dokter Sheila wordt erbij gehaald. Ze is bloednerveus. Ze wil vooral niet dat de geschiedenis zich herhaalt…

S2

Wat een prachtexemplaar is dit. Op elk van de geringe 109 pagina’s geeft de auteur Ish je wel iets om over na te denken. Het is een meeslepend verhaal met veel afwisseling en tijdsprongen. Je wordt in het boek gesleurd. Je kan niet anders. Het leest ontzettend vlot door, zonder oppervlakkig te worden. Tot op de laatste bladzijde blijven sommige dingen heel mysterieus.

“Als je tijd geeft aan moeilijk, dan wordt moeilijk gemakkelijk.”

‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’ is een verbluffende novelle vol metaforen en bezonken gevoelens. Het handelt over zoveel tegelijk. Over ontmoetingen, het noodlot, angst, mensen redden en jezelf durven kennen. Over liefde. Over tijd. En over verliezen. Dat vooral. Een ding is zeker: mijn hersenen laten het boek niet los.

S3

‘Als je iemand verliest die je niet kan verliezen’ – Ish Ait Hamou (Manteau)
Waardering: ♥ ♥ ♥ ♥

Een dikke bisou van mij,
Een bisou d’elle,
Een biselle,
Handtekening

Standaard

Geef een reactie

